Sunday 7 June 2020

Bila creatinine tiba-tiba melambung tinggi (Perkongsian kes)

Suatu hari di wad perubatan, terdapat seorang pesakit datang dengan keluhan sakit perut dan demam.
Batuk selsema tiada, sakit dada pun tiada.
Makan minum, buang air besar dan kencing macam biasa sahaja.

Ujian FBC tidak menujukkan tanda-tanda jangkitan bakteria.
Namun, bacaan buah pinggangnya didapati menggalami sedikit kerosakan.

Hari pertama, bacaan fungsi kidney (creatinine) adalah sekitar 100 lebih sahaja.
Hari kedua pula bacaan fungsi kidney tiba-tiba menaik lebih 200, dan hari seterusnya menaik lagi ke 300 walaupun sudah pun dibagi hidrasi vena dan ubat mati kuman. Air kencingnya pun sama macam biasa dan tidaklah kurang.

Lalu kami meminta daripada pihak radiologi untuk membuat satu scan USG buah pinggang untuk mencari punca peningkatan.

Scan USG tidak mendapati sebarang halangan kepada saluran air kencing. Selalunya, punca yang selalu kita temui ialah apabila saluran kencing tersumbat dan menghalang pengaliran keluar air kencing merupakan penyebab kepada kenaikan bacaan buah pinggang.

Pada waktu ini, kami memikirkan bahawa mungkin terdapat nanah di bahagian buah pinggang pesakit. Ye lah, pesakit pun datang dengan simptom demam juga. Mungkin terdapat nanah di buah pinggang ke.

Lalu kami memohon CECT kidney untuk melihat dengan lebih jelas apakah yang menggangu buah pinggang pesakit. Adakah pesakit mempunyai ketulan nanah? Ketumbuhan? atau gangguan-gangguan lain di buah pinggangnya.

Keputusan CECT amat mengejutkan. Renal artery thrombosis.
Satu keadaan dimana saluran darah ke buah pinggang tersumbat.
Keadaan ini sangat-sangat jarang berlaku.

Pada hari yang sama CECT dibuat, pihak radiologi memanggil kembali dengan segera pesakit untuk melakukan renal doppler untuk melihat kadar tersumbat saluran darah tersebut. Renal doppler mampu melihat pergerakan darah dalam saluran darah. Namun, nasib malang bagi pesakit tersebut. Renal doppler menunjukkan tiada lagi darah-darah mengalir ke buah pinggang tersebut. Kini, hanya satu sahaja buah pinggang yang berfungsi.

Rujukan kepada pihak pembedahan dibuat namun disebabkan keberangkalian buah pinggang yang saluran tersumbat tersebut sudah rosak seratus peratus amat tinggi, tiada pembedahan emergency dilakukan. Sekiranya saluran yang tersumbat dikesan lebih awal, dan renal doppler menunjukkan pergerakan darah ke buah pinggang walaupun sedikit, buah pinggang tersebut mungkin boleh diselamatkan dengan reperfusion therapy. Reperfusion therapy mempunyai dua kaedah di sini, satu kita bagi ubat cair darah bagi memecahkan darah beku yang membuat saluran darah tersumbat. Kedua, dengan pembedahan sama ada dengan buat bypass saluran darah atau pembedahan buang darah beku tersebut.

Disebabkan penemuan Renal Artery Stenosis ini sedikit lambat, pesakit terpaksa hidup dengan hanya satu buah pinggang sahaja bermula pada hari tersebut.

Sekian perkongsian cerita hari ini. Terima kasih sudi membaca.

No comments:

Post a Comment

Dipatuk ular Calliophis Intestinalis.

  Beberapa hari lepas, saya ada menerima satu rujukan kes patukan ular. Kes patukan ular ini dirujuk daripada unit jabatan kecemasan kepada ...