Sunday 5 October 2014

Niumonia (Pneumonia)

Niumonia merupakan istilah medik umum yang bermaksud jangkitan paru-paru.

Pethojenesis:

Terdapat beberapa cara bagaimana bakteria dan kuman boleh menyebabkan jangkitan terhadap paru-paru seseorang. Antaranya ialah melalui pernafasan, saluran darah atau daripada pendedahan bakteria tersebut secara terus kepada paru-paru. Selalunya, niumonia disebabkan oleh bakteria gram positif seperti staphylococcus aureus, streptococcus, etc. Namun niumonia juga boleh disebabkan oleh bakteria yang bukan gram positif.

Ciri-ciri klinikal:

1. Demam
2. Sesak nafas
3. Sakit dada

Ciri-ciri klinikal ini bergantung kepada keadaan niumonia yang dialami. Kalau sudah teruk sudah tentu simptoms-simptomsnya teruk. Secara amnya, ketiga simptoms diatas merupakan simptoms yang selalu dialami oleh pesakit.

Uji-kaji makmal:

Uji-kaji makmal perlu dilakukan untuk mengenalpasti organisma mana yang bertanggungjawab memberi masalah penyakit niumonia ini. Selalunya, darah pesakit akan diambil. Mengenalpasti organisma tersebut penting untuk menentukan rawatan yang perlu dibagikan kepada pesakit.

Lain-lain kajian yang akan dilakukan ialah X-ray dada. X-ray dada dilakukan untuk melihat kawasan paru-paru yang mungkin telah dirosakkan oleh bakteria-bakteria tersebut.

Rawatan:

Rawatan bergantung kepada jenis organisma yang bertanggungjawab memberi masalah niumonia ini. Selalunya kita memberi antibiotik umum yang bertindak kepada bakteria gram positif terlebih dahulu. Apabila sudah mendapat laporan makmal mengenai organisma yang menjangkiti paru-paru pesakit tersebut barulah kita menukar jenis antibiotik berdasarkan laporan makmal itu.

No comments:

Post a Comment

Dipatuk ular Calliophis Intestinalis.

  Beberapa hari lepas, saya ada menerima satu rujukan kes patukan ular. Kes patukan ular ini dirujuk daripada unit jabatan kecemasan kepada ...