Sunday 21 September 2014

Kelabing (Clubbing)

Entri kali ini pendek sahaja. Sekadar ingin bercerita tentang satu saing (sign) yang selalu dihubungkaitkan dengan sakit jantung. Kelabing.

Kelabing merujuk kepada saiz jari yang besar. Sebab bagaimana kelabing ini boleh berlaku tidak dapat dikenalpasti dengan jelas namun para saintis mengutarakan beberapa teori bagaimana kelabing boleh berlaku. Berikut adalah pethofisiolojinya...

Pembesaran saiz jari disebabkan gejala interstishel edima yang berlaku di hujung jari. Apabila tisu di bahagian jari kurang menerima oksijen yang disebabkan faktor-faktor petholoji tertentu seperti sakit jantung, penyakit sistem pernafasan dan sebagainya, maka akan ada satu tindakan fisiloji daripada badan sendiri untuk membawa masuk lebih oksijen kepada tisu-tisu di bahagian hujung jari ini. Gejala intersishel edima. Lokal vasodailator (vaso=vessel/saluran, dailator=pembesar) yang berada di hujung jari akan diaktifkan dan menyebabkan saluran darah membesar bagi membolehkan banyak darah mengalir ke hujung jari ini. Akibatnya, keadaan ini akan menyebabkan tisu-tisu di bawah kuku jari menebal. Secara tidak langsung menyebabkan saiz jari membesar. Istilah perubatannya ialah clubbing (kelabing).

Yang diceritakan di atas hanyalah salah satu teori tentang bagaimana kelabing berlaku. Terdapat juga lain-lain teori membincangkan bagaimana kelabing berlaku.

Tanda kelabing ini selalu kita lihat pada pesakit jantung atau pesakit yang menghidapi penyakit sistem pernafasan. Namun, ada juga keadaan di mana kelabing ini dilihat pada manusia yang tidak mempunyai sebarang unsur-unsur petholoji padanya seperti yang sememangnya dilahirkan begitu. Konjenaital kelabing.

Kelabing hanyalah merupakan satu petanda untuk kita membuat kesimpulan awal tentang sesuatu penyakit yang dihadapi oleh pesakit. Kita juga haruslah membuat pengambilan sejarah pesakit yang menyeluruh serta membuat pemeriksaan fizikal yang rapi dan melakukan beberapa investigeshen yang perlu untuk membuat provishenal diagnosis untuk pesakit. Tidak patut jika kita mengandaikan seseorang itu menghidapi penyakit jantung kerana dirinya mempunyai kelabing di jarinya.


No comments:

Post a Comment

Dipatuk ular Calliophis Intestinalis.

  Beberapa hari lepas, saya ada menerima satu rujukan kes patukan ular. Kes patukan ular ini dirujuk daripada unit jabatan kecemasan kepada ...