Monday 8 September 2014

Pembesaran dan pembangunan anak-anak. (Pediatriks)

Doktor melihat perkembangan kesihatan seseorang anak berdasarkan dua segi, satu dari segi pembesarannya dan satu lagi dari segi pembangunannya. Pembesaran seseorang anak itu lebih merujuk kepada perkembangan fizikal tubuh badannya seperti berat badan, panjang dan ketinggian, ukur lilit kepala dan ukur lilit dada. Manakala pembangunan seseorang anak itu lebih merujuk kepada kematangan fungsi tubuh badan anak tersebut dalam melakukan pelbagai tugas harian seperti berdiri, menulis, berinteraksi dengan manusia lain dan sebagainya.

Di bawah tajuk pembesaran sahaja banyak perkara yang boleh dibincangkan tentang perkembangan kesihatan seseorang anak. Umumnya, kesemua ibubapa sepastinya mengharapkan anak mereka membesar dengan normal dan tiada cacat cela bila dibandingkan dengan pembesaran anak-anak orang lain. Maka, salah satu perkara yang boleh dibincangkan di bawah tajuk pembesaran ialah pembesaran normal anak-anak. Satu kajian akan dilakukan terhadap satu komuniti kanak-kanak untuk mengetahui laras sifat normal tersebut. Secara amnya, purata itu adalah normal. Jika berat bayi baru lahir puratanya 2.6 kg didalam sesebuah komuniti, maka bayi yang lahir dengan berat badan sekitar nilai 2.6 kg akan diangkap normal. Jika nilai berat terlebih atau terkurang dengan banyaknya, maka boleh dikatakan bayi tersebut tidak normal beratnya. Seterusnya, mereka yang berminat dalam bidang kesihatan anak-anak akan terus mengkaji mengapa boleh berlaku pembesaran yang tidak normal keatas bayi-bayi ini. Ini juga merupakan satu perbincangan di bawah tajuk pembesaran anak-anak. Pendek kata, memang banyak boleh dibincangkan tentang pembesaran anak-anak ini.

Seterusnya, tentang pembangunan. Seperti yang disebut di atas, pembangunan merujuk kepada kematangan fungsi tubuh badan seseorang anak dalam melakukan satu tugasan harian manusia. Sebagai contoh, berkomunikasi dengan manusia-manusia lain yang dekat dengannya. Doktor akan menilai bagaimana anak tersebut berkomunikasi dengan orang-orang di sekitarnya. Adakah anak tersebut tidak selesa berhadapan dengan orang asing, atau mampu menuturkan sesuatu ayat yang bermakna, atau lebih dari itu. Penilaian ini dilakukan berdasarkan dengan garis panduan yang telah ditetapkan oleh badan-badan atau jawatankuasa pediatrik setempat.

Seperti mana akan pembesaran, pembangunan anak-anak juga mempunyai banyak perkara yang boleh dibincangkan. Selalunya, kita memecahkan tajuk pembangunan anak-anak ini kepada 5 jenis pembangunan. Pembangunan kemahiran motor kasar, pembangunan kemahiran motor halus, pembangunan kemahiran sosial, pembangunan penggunaan bahasa, dan pembangunan pendengaran dan penglihatan. Setiap jenis pembangunan ini pula boleh dibincangkan dengan lebih mendalam lagi. Walaubagaimanapun, kita perlu mengetahui yang mana pembangunan normal dan yang mana pembangunan tidak normal.

Pembesaran dan pembangunan anak-anak saling berkait rapat. Pembesaran yang sihat akan menjamin pembangunan yang cerah kepada anak-anak. Pembesaran yang bermasalah akan memudaratkan pembangunan anak-anak. Oleh sebab itu, kita hendaklah memahami serba sedikit tentang isu-isu pembesaran dan pembangunan demi memberi perkembangan hidup yang positif terhadap anak-anak. Mengetahui tentang makna pembesaran dan pembanguna anak-anak merupakan satu permulaan yang positif dalam mengembangkan kehidupan seseorang anak.

No comments:

Post a Comment

Dipatuk ular Calliophis Intestinalis.

  Beberapa hari lepas, saya ada menerima satu rujukan kes patukan ular. Kes patukan ular ini dirujuk daripada unit jabatan kecemasan kepada ...