Friday 5 September 2014

Subjek-subjek penting tahun pertama ijazah perubatan.

Sebelum aku melanjutkan pelajaran ku dalam bidang perubatan dahulu, aku tidak tahu sedikit pun apa yang akan ku belajar sepanjang pelajaran perubatan ini. Aku ada baca tentang pengajian perubatan, tetapi bahasa-bahasa perubatan membuatkan aku ternganga. Tidak faham. Lantas, aku berkata kepada diriku sendiri. Ah, lantak la apa nak jadi nanti jadilah. Janji aku akan belajar sahaja apa yang diajar. Kini, aku sudah pun melepasi tahun pertama ijazah perubatan. Tahu lah aku tentang subjek-subjek yang diajar tahun pertama ini.

Antara subjek-subjek penting ialah anatomi, fisioloji, dan bayokimia (biochemistry). Anatomi pula boleh dibahagikan kepada dua, makro anatomi dan mikro anatomi. Nama lain makro anatomi ialah anatomi kasar (gross anatomy) atau disebut anatomi sahaja bagiku, dan nama lain bagi mikro anatomi pula ialah histoloji (histology).

Pengajian anatomi lebih tertumpu kepada mengenali struktur-struktur badan. Ianya umpama mengkaji struktur binaan sesuatu bangunan. Otot (muscle) di kaki ada beberapa bahagian dan setiap bahagian ini diberi nama berdasarkan faktor-faktor tertentu. Selain otot, pengajian anatomi turut membincangkan tentang urat saraf (nerves), tulang-tulang (bones), dan saluran darah (blood vessels). Umumnya inilah yang selalu dibincangkan dalam pengajian anatomi. Mengenal nama struktur badan dan fungsinya. Histoloji pula lebih tertumpu kepada struktur-struktur badan di peringkat makro, tidak dapat dilihat pada masa kasar tapi boleh dikaji struktur-struktur badan ini melalu kanta mikroskop. Subjek histoloji selalunya membincangkan tentang rupa paras (morphology) sel-sel dan tisu-tisu yang ada di badan manusia. Otot di jantung rupa parasnya sedikit berbeza dengan otot-otot lain yang berada di badan manusia. Begitulah secara ringkas tentang pengajian anatomi ini.

Subjek fisioloji pula membincangkan kepada fungsi struktur tubuh badan manusia. Contohnya bagaimana tindakan otot mengucup menyebabkan pergerakan tubuh badan manusia. Subjek fisioloji ini selalunya membincangkan tentang fungsi-fungsi struktur badan yang penting terhadap kesihatan manusia secara keseluruhannya.

Subjek bayokimia lebih tertumpu kepada tindak-balas kimia yang ada dalam tubuh badan manusia. Sebagai contoh, bagaimana pertukaran bahan-bahan kimia dalam darah mengubah tahap pH darah manusia dan sebagainya. Tidak banyak yang boleh ku huraikan tentang subjek bayokimia ini. Siapa yang ada belajar subjek kimia mungkin akan lebih memahami tentang subjek bayokimia.

Ketiga-tiga subjek ini merupakan subjek yang paling penting bagiku dalam tahun pertama pengajian izajah perubatan. Subjek-subjek lain ada juga yang diajar seperti embrayoloji, pertolongan cemas dan sebagainya. Namun, ketiga-tiga subjek yang dihuraikan di atas boleh dikatakan sebagai tulang belakang pengajian tahun pertama ijazah perubatan.

Secara peribadi, aku lebih suka belajar subjek anatomi kasar yang digabungkan dengan subjek fisioloji. Hal ini disebabkan di tahun pertama pengajian aku bayak meluangkan masa di gym, cuba untuk membentuk tubuh badan yang tegap. Dari sini, aku mampu lebih memahami struktur-struktur kasar tubuh badan. Berada di gym juga memberi peluang kepadaku untuk mengamalkan teori-teori asas anatomi dan asas fisioloji yang telah dipelajari ku sewaktu kuliah perubatan.

Akhir kata, ketiga-tiga subjek yang dihuraikan di atas sangat berkait rapat antara satu sama lain. Sebagai pelajar perubatan pula, ketiga-tiga subjek ini perlu dikuasai secara baik sebelum dapat meneruskan pengajian tahun selanjutnya kerana subjek-subjek perubatan yang diajar pada tahun seterusnya memerlukan pengetahuan asas daripada subjek-subjek asas tahun pertama perubatan.

Secara ringkasnya, subjek-subjek yang akan diajar sewaktu tahun pertama ijazah perubatah ialah:
1. Anatomi (makro dan mikro)
2. Fisioloji
3. Biochemistry
4. Subjek-subjek tambahan seperti pertolongan cemas, membaca petanda-petanda penting, kemahiran mengendalikan alat-alatan asas perubatan dan sebagainya. 

2 comments:

Dipatuk ular Calliophis Intestinalis.

  Beberapa hari lepas, saya ada menerima satu rujukan kes patukan ular. Kes patukan ular ini dirujuk daripada unit jabatan kecemasan kepada ...