Thursday 4 September 2014

Belajar perubatan menarik, kerja perubatan macam bosan.

Saban tahun, ada sahaja cerita pelajar lepasan SPM atau Pre-Uni Courses tak berjaya melanjutkan pelajaran dalam bidang perubatan. Aku dahulu pun macam mereka. Aku pun pernah tak berjaya mendapat tempat duduk belajar dalam bidang perubatan di sekolah perubatan tertentu. Permohonan ditolak. Namun, nasib baik masih ada sekolah perubatan yang sanggup menerima aku. Walaubagaimanapun, aku dapati kehidupan sebagai seorang pelajar perubatan bukanlah seenak yang ku sangka dulu. Tak enak pun. Nak senyum waktu belajar pun semakin jarang jika nak dibandingkan dengan waktu belajar di era sebelum belajar perubatan dulu. Baca balik cerita pelajar yang kurang bernasib baik ini, aku tertanya diri sendiri. Mereka ni, sejauh mana memahami kehidupan seorang pelajar perubatan dan kehidupan seorang doktor?

Aku dulu bukan tahu sangat pasal kehidupan seorang pelajar perubatan dan kehidupan seorang doktor ni. Memang bab-bab kehidupan ni aku banyak tak tahu waktu dulu. Tahu main ada la. Tapi sekarang dah jadi pelajar perubatan ni memang sudah faham la kehidupan seorang pelajar perubatan dan serba sedikit tahu tentang kehidupan seorang doktor. Jadi, di sini aku hanya ingin berkongsi tentang pendapat dan perasaan ku mengenai bidang perubatan yang aku tempuhi. Ingat, apa yang ditulis ini hanyalah melalui penggalaman aku sahaja. Lain orang lain penggalamannya. Topik kali ini, 'Belajar perubatan menarik, kerja perubatan macam bosan.' Topik yang aku tulis sendiri.

Sekarang aku pelajar perubatan. Maka secara umumnya kerja aku hanyalah belajar. Belajar dan belajar. Belajar perubatan bagiku menarik. Sebab apa? Sebab aku mampu memahami mengenai sains tubuh badan aku sendiri. Aku juga mampu mengetahui mengapa seseorang manusia itu boleh jatuh sakit, berteori cara mengubah status kesihatan seseorang, cuba memahami saikoloji dengan tindak-tanduk manusia dan apa sahaja yang berkaitan dengan bayoloji, fizik, dan kimia manusia. Ini merupakan sebab paling utama yang membuatkan belajar perubatan menarik bagiku.

Lain-lain sebab wujud juga. Aku pada waktu ini sedang belajar perubatan di India. Pabila belajar di negara asing ini, kita juga akan mengambil kesempatan mempelajari sesuatu di luar silibus yang diajar di sekolah perubatan. Bodoh lah aku kalau hanya mahu belajar yang digariskan oleh pihak sekolah perubatan sahaja. Hidup tidak boleh begitu. Falsafah hidup, manusia perlu sentiasa belajar. Di kesempatan menetap di India, aku memerhati corak kehidupan masyarakat setempat. Aku perhatikan perbezaan antara masyarakat setempat dengan masyarakat kampung halamanku (Malaysia), dan aku dapati ada kebaikan dan keburukan masing-masing. Apa yang aku perhatikan ini pula aku kaitkan dengan subjek-subjek perubatan yang telah ku pelajari. Hasilnya? Sangat menarik! Inilah sebab lain yang membuatkan belajar perubatan lagi menarik bagiku.

Dua sebab yang telah ku tulis di atas sudah cukup kuat untuk dijadikan alasan mengapa belajar perubatan menarik. Malahan, dua sebab ini boleh lagi dihuraikan dengan begitu mendalam sampai tiada penghujungnya.

Seterusnya, kerja perubatan macam bosan? Mengapa aku rasa begitu? Tak tahu lah. Aku pun kurang pasti sebabnya. Aku masih belum bergelar seorang doktor , tiada penggalaman. Aku tafsir sahaja masa depanku, kalaulah aku betul-betul akan bergelar seorang doktor, bagaimanalah agaknya kehidupanku? Tafsir aku berdasarkan pemerhatian dan pembacaan ku terhadap kehidupan doktor-doktor sekitar sahaja. Hasil tafsirku inilah yang memberi kesimpulan kepada ku. Kesimpulan yang mengatakan kerja perubatan bosan.

Tafsir pertama, kerja sebagai seorang doktor ini terlalu sibuk. Kesibukan kerja akan menyebabkan aku kekurangan masa untuk menjalani kehidupan peribadi. Ini satu sebab yang aku kurang pasti, yang membuatkan ku rasa kerja perubatan macam bosan. Kalaulah sudah kekurangan waktu untuk menjalani kehidupan peribadi alamatnya bosan lah hidup ku nanti. Sepanjang hidup 23 tahun ini diriku asyik diselubungi perkataan 'belajar, belajar' sahaja. Hendak juga ku menjalani keseronokan hidup. Jalan-jalan ke, makan-makan ke, bersukan ke. Sebelum ni manalah aku ada banyak peluang. 

Tafsir kedua, kerja perubatan akan amat sukar untuk dilakukan pada peringkat awal kerja. Hampir kemua orang yang baru memulakan sesuatu pekerjaan boleh dikatakan menghadapi masalah ini. Kerja perubatan akan begitu sukar untuk dilakukan kerana diriku masih mentah dalam bidang perubatan ini. Walaupun secara teorinya mungkin nampak hebat tetapi yang penting pada waktu ini ialah amalinya. Pabila sudah menjadi sukar sudah tentu akan biasa berlaku kesilapan dalam menjalani tugasan. Pabila sudah melakukan kesilapan sudah tentu tahap motivasi akan menurun. Sepastinya, apabila ini berlaku akan membuatkan diri menjadi bosan terhadap kerja perubatan. Begitulah tafsirku.

Namun, ini hanyalah tafsir-tafsir sahaja. Tafsir-tafsir ini bukan lah satu kepastian. Aku pula tak suka banyak bicara mengenai perkara-perkara yang tidak pasti. Pelajar sains la katakan. Sains itu kan sifatnya lebih konkrit dan kurang menduga-duga tanpa asas yang kukuh. Sebab itu la tak suka banyak bicara mengenai masa depan. Bicara sedikit tak apa, tapi jangan sampai begitu menghasut apa yang sudah pasti. (Belajar perubatan itu adalah pasti!)

Setakat ini sahaja lah penulisan hari ini. Sahaja nak menulis pendapat dan perasaan aku terhadap belajar perubatan dan kerja perubatan.

2 comments:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  2. medic ni bidg yg strong.jd hati kene kental klau rasa lembut jgnmasuk..huhu..okla.bgus blog ni dik..akak share ni..jika ada yg berminat nak mohon bidg pendiidkan awal kanak-kanak under UPSI -sila wsp akak 011-16930576 akak bantu

    ReplyDelete

Dipatuk ular Calliophis Intestinalis.

  Beberapa hari lepas, saya ada menerima satu rujukan kes patukan ular. Kes patukan ular ini dirujuk daripada unit jabatan kecemasan kepada ...