Friday 16 January 2015

Hilang jari kaki kerana terpijak batu kecil.

Pesakit merupakan seorang lelaki tua. Umur da lebih 60 tahun. Di wajahnya jelas kelihatan urat-urat penggalaman hidupnya. Dia datang ke hospital kerana ibu jarinya bertukar warna ke warna hitam dan makin kehilangan fungsi. Sakit juga pada kaki katanya, menyebabkan dia sukar untuk berjalan. Sebab itulah dia datang ke hospital ni.

Kami pun bertanyalah kepada pakcik tu bagaimana keadaan ini boleh terjadi. Katanya, ibu jari kakinya dulu pernah luka. Setahun yang lepas, dia ada bekerja di sawah padi. Dia seorang petani. Waktu itu, tak tahulah bagaimana silapnya tapi dia ada terpijak batu kecil di sawah sambil-sambil bekerja. Akibatnya, dia dapati ada sedikit luka di jari kakinya. Tak besar sangat pun luka tu, kecil sangat. Dia pun biarkan je lah. Harapnya, luka tu akan sembuh sendiri.

Walaubagaimanapun, luka itu tidak juga sembuh-sembuh. Makin hari makin bertambah saiz luka tu. Saiz luka membesar sangat perlahan. Takda lah cepat sangat. Kalau tidak, memang awal-awal da pakcik ni pergi klinik atau hospital jumpa doktor. Lama kelamaan luka makin besar dan membimbangkan. Anehnya, pakcik ini tidak pula mengatakan luka ini memberikan kesakitan yang melampau kepadanya. Dia pun senang sahaja mencuci lukanya ini. Cumanya, luka ni tak juga sembuh-sembuh.

Sampai satu tahap, ibu jari kakinya mula berubah warna. Kehitaman. Pakcik ni apa lagi, kebimbangannya menjadi telah pun menjadi kenyataan. Saat ini, dia terus pergi ke hospital untuk jumpa doktor.

Nasib tidak menyebelahinya, doktor mendapati ibu jari kakinya gangrene. Sudah mati. Sudah tiada fungsi. Akhirnya, pihak hospital terpaksa mengambil keputusan untuk amputate bahagian tersebut. Jika tidak, bahagian jari kaki ni akan menjadi bahan makanan bakteria yang mana akan menyebabkan lebih banyak komplikasi kepada badan pesakit.

Pada masa yang sama, waktu inilah pak cik tersebut baru mengetahui dirinya mempunyai penyakit kencing manis. Sebelum ini, tidak pernah sekali pun dia pergi check status dan tahap kandungan gula dalam darahnya. Tak pernah.

Kebanyakan orang tidak akan menguji kandungan gula dalam darahnya sehinggalah sesuatu masalah kesihatan berlaku padanya. Kencing manis itu sendiri merupakan satu penyakit yang kadang-kala tidak mempunyai simptom-simptom yang jelas. Tiada demam, tiada batuk, tiada gejala yang memaksa pesakit untuk berjumpa doktor. Akibatnya, ramai antara kita mungkin ada penyakit kencing manis secara senyap-senyap.

Nasib pak cik ini makin bertambah malang apabila luka pembedahan dia tidak sembuh-sembuh dan dijangkiti bakteria lagi. Pendek cerita, kakinya yang dulu hanya dipotong satu jari terpaksa dipotong dua lagi jari bersebelahan ibu jari yang dipotong buang dahulu.

Hanya kerana tersepak batu kecil di sawah, pak cik ni terpaksa dipotong tiga jari kakinya. Orang yang sihat kalau luka kecil tersepak batu-batu kecil akan terus sembuh dalam masa 1-2 hari. Pesakit kencing manis lain pula jadinya.

Pengajaran di sini, kita kalau ada kelapangan masa rajin-rajinkan diri pergi berjumpa doktor untuk membuat pemeriksaan kesihatan walaupun diri tidak mempunyai sebarang simptom-simptom sesuatu penyakit. Lebih-lebih lagi kalau sudah berumur lebih 35 tahun. Banyak lagi penyakit senyap yang dialami oleh mereka yang berusia tanpa sebarang petanda yang jelas.

2 comments:

  1. salam semua saya syor kan kalau kena kencing manis yg tinggi atau kaki luka berair akibat kencing manis cuba wasap atau call saya en mohd zuhairi bin noordin 0174687570 Insya Allah harga mampu milik kita bagi luka tu cepat kering dalam tempoh kurang pada seminggu saja..Insya Allah berkesan mana yg gula tinggi pun kita boleh kawal bg rendah balik.jom kita rawat kan dengan minuman herba ladang

    ReplyDelete

Dipatuk ular Calliophis Intestinalis.

  Beberapa hari lepas, saya ada menerima satu rujukan kes patukan ular. Kes patukan ular ini dirujuk daripada unit jabatan kecemasan kepada ...