Friday 23 January 2015

Oftalmoloji

Minggu ni minggu bermulanya posting ophthalmology. Bidang oftalmoloji ni merupakan satu cabang ilmu perubatan yang lebih menumpukan kepada bahagian mata dan struktur-struktur yang berada di sekitarnya. Posting ni tak lama, kejap je. 3 minggu sahaja. Dalam 3 minggu ni pula kami dijangka dapat menguasai ilmu-ilmu oftalmoloji asas yang membolehkan kami menjalankan tugas sebagai pegawai houseman sebaik sahaja tamat pengajian ijazah sarjana perubatan nanti.

Entri ini lebih kepada pengenalan sahaja. Memandangkan minggu ini minggu pertama posting oftalmoloji, tak banyak perkara dan cerita yang boleh dikongsi dekat entri ini. Niat hati nak bercerita tetapi tiada cerita lagi yang boleh dikongsikan. Penggalaman masih putik. Ilmu pun cetek. Kita kenal-kenal je la dengan oftalmoloji ni dulu. Nanti ada cerita kita cerita.

Jadi, kita sudah tahu oftalmoloji merupakan satu cabang perubatan yang khusus kepada bahagian mata dan struktur yang berda di sekitarnya. Perkataan oftalmoloji berasal daripada perkataan Greek, oftalmos yang bermaksud mata dan loji pula bermaksud pengajian. Gabung dua kata Greek ni kita akan dapat oftalmoloji. Oftalmoloji membawa maksud pengajian tentang mata atau lebih tepat lagi sains tentang mata.

Seterusnya, pengajian ilmu oftalmoloji ni mempunyai struktur atau silibusnya. Mula-mula kita akan belajar applied anatomi dan fisioloji mata secara umum. Selepas itu, kita akan belajar berdasarkan bahagian-bahagian tertentu yang ada pada mata. Sklera, konjanktaiva, lens dan sebagainya. Setiap bahagian mata ini akan mempunyai penyakitnya tersendiri seperti katarakt penyakit lens, konjanktaivaitis penyakit konjanktaiva dan sebagainya. 

Setakat ini, kami sudah pun belajar tentang anatami asas mata, penyakit katarakt dan glaukoma. Teori di kelas sahaja. Penggalaman klinikal masih tak cukup. Namun, saya yakin kalau rajin penggalaman klinikal dan penguasaan bidang oftalmoloji ni tak akan menjadi masaalah di India ni. 

Dalam kemahiran klinikal, kita mempunyai cara atau proforma untuk menghadapi pesakit yang datang dengan masalah mata. Pertamanya, pengambilan sejarah penyakit pesakit. Kedua, kita buat ujian penglihatan. Seterusnya, ujian yang lebih spesifik kepada struktur-struktur mata seperti direct ophthalmoscope, slit lamp dan sebagainya. Kalau ada masa, saya akan terangkan dengan lebih lanjut pasal performa pengambilan sejarah penyakit dalam oftalmoloji ini.

Akhir sekali, saya mahu kongsikan bagaimana kami pelajar perubatan akan dinilai tahap penguasaan ilmu kami. Memandangkan tempoh pengajian oftalmoloji ini pendek sahaja, maka kami akan dinilaikan berdasarkan penguasaan ilmu-ilmu asas oftalmoloji sahajalah kut. Saya harap begitu. Di akhir pengajian oftalmoloji ini, kami perlu menjawab soalan mcq dan beberapa on spot clinical examination. On spot clinical examination (OSCE) ni rasanya tak akan melibatkan pesakit, kalau libatkan pesakit juga tak akan menjadi satu masalah yang besar. Kalau tak silap, kami akan diarahkan untuk mendemonstrasikan langkah-langkah untuk membuat ujian fizikal ke atas pesakit seperti menggunakan direct ophthalmoscope atau menerangkan findings yang terdapat pada gambar fundus examination. Itu sahajalah kut. Nanti kalau ada salah, saya akan baiki atau updatekan sahaja di entri yang baru.

No comments:

Post a Comment

Dipatuk ular Calliophis Intestinalis.

  Beberapa hari lepas, saya ada menerima satu rujukan kes patukan ular. Kes patukan ular ini dirujuk daripada unit jabatan kecemasan kepada ...