Saturday 10 January 2015

Jadi doktor?

Dulu waktu lewat remaja, kerjaya doktor ni memang dipandang tinggi. Belajar medik pula dianggap sesuatu pelajaran yang sukar dan tidak semua orang mampu melangkah kaki ke institusi pengajian sains perubatan. Ini pandangan waktu lewat remaja. Waktu di mana diri masih mentah dan kurang penggalaman hidup.

Namun, sekarang kita sudah pun bergelar pelajar perubatan. Tahun 4 pengajian. Banyak ilmu sudah ditimba dan masih banyak lagi ilmu yang perlu ditimba. Penggalaman pun makin bertambah. Persepsi terhadap kerjaya doktor perubatan sudah pun berubah. Berubah kerana kini sudah mengetahui sikit sebanyak hakikat sebenar tentang kehidupan sebagai doktor perubatan. 

Serba salah. Inilah apa yang dirasai sekarang. Kerjaya doktor yang difikir menarik untuk dikecapi dulu berubah. Pada kebanyakan masa, diri akan mempersoalkan tindak tanduk diri sendiri. Betulkah pilihan diri ini? Adakah ini pilihan terbaik untuk kehidupan masa hadapan? Kebanyakan persoalan yang timbul akan dijawab dengan jawapan negatif. 

Nak jadi doktor?

Belajar sains perubatan memang tidak dapat dinafikan ianya satu penggalaman yang sangat sangat berharga. Menarik untuk tahu sebab-sebab berlakunya sesuatu penyakit. Mengapa orang boleh kena penyakit kencing manis? Dia ni dulu kuat makan gula ke? Ke dulu jenis malas nak exercise badan? Duduk makan tidur dan kerja ofis je. Sebab ni ke yang bagi dia kencing manis? Belajar perubatan menjawab soalan ni dengan jelas dan secara saintifik. Lebih dari ini, belajar medik memang kadang-kadang mencabar minda seperti membuat diagnosis. Kadang-kadang kita tersalah buat diagnosis kerana pesakit tidak jujur memberi maklumat diri, tak pun asas sains perubatan yang ada pada diri masih tidak mencukupi. Kadang-kadang masalah bukan pada pesakit atau diri sendiri tetapi pada penyakit itu sendiri. Presentation penyakit tu tak sama macam biasa. Lain sikit cara dia present kat kita. Inilah contoh cabaran minda dalam bidang medik. Mencabar minda ni best bagi yang suka. Pendek kata, belajar medik memang best.

Walaubagaimanapun, hidup ni bila sudah besar bukan sekadar untuk belajar. Ada tanggungjawab lain, ada minat lain. Belajar hanyalah salah satu tanggungjawab dan minat dalam kehidupan. Di luar sana, banyak lagi perkara-perkara yang menarik belum kita cubai. 

Jadi doktor kena korbankan banyak masa peribadi. Sekarang baru bergelar pelajar perubatan tapi sudah terasa bebannya. Satu minggu 6 hari kelas. Kelas pula dari pagi sampai petang. Malam pula kena ulang kaji balik apa yang sudah dipelajari di siang hari. Nanti kalau da jadi doktor pula kena kerja overtime semua. Nampak gaya lebih teruk daripada jadi medikal student. Bila la nak dapat masa untuk buat benda lain? Nak travel...nak tengok dunia. Mampu ke nanti?

Bila da graduate nanti bila da jadi doktor, hidup akan lebih sibuk. Ada on-call, ada cpc da macam-macam lagi. Dengar cerita, ada houseman yang tak sempat check atm pun selama beberapa bulan kerana kesibukan masa. Hidup doktor memang hidup untuk menjaga kebajikan kesihatan jer. Aspek lain dalam kehidupan bagaimana? Harap-harap ada la peluangnya. Sekarang masih lagi pelajar perubatan. Bukan seorang doktor. Jadi, tak boleh kata secara pasti apa yang akan berlaku nanti.

Nak jadi doktor?

Entahlah. Susah nak buat kata putus. Kadang-kadang rasa lebih baik jangan fikir tentang hal ini. Teruskan sahaja buat apa yang telah dipertanggungjawabkan kepada kita. Setakat ini, tiada tuntutan yang mengarahkan diri untuk berhenti apa yang dipertanggungjawabkan. Jadi doktor, anggap sahaja sebagai amanah dan bukan hanya setakat satu minat atau kerjaya hidup.

No comments:

Post a Comment

Dipatuk ular Calliophis Intestinalis.

  Beberapa hari lepas, saya ada menerima satu rujukan kes patukan ular. Kes patukan ular ini dirujuk daripada unit jabatan kecemasan kepada ...