Saturday 5 June 2021

Kovid-19, Teknologi dan hospital di Ampang.

Wabak Kovid-19 banyak merubah landskap servis perkhidmatan hospital. Pelaksanaan ‘teleconference’ atau temujanji secara maya merupakan salah satu daripada perubahan yang berlaku.

Temujanji klinik di atas talian adalah suatu perkara yang baru. Pesakit tidak lagi perlu hadir ke hospital untuk bertemu doktor, sebaliknya berkomunikasi melalui telefon atau panggilan video sahaja. Pesakit bebas berada di rumah, atau di mana-mana sahaja asalkan mempunyai jaringan hubungan telefon dan internet. Sebelum wabak Kovid melanda, ini adalah sangat janggal jika ingin dilakukan, dan masih juga janggal apabila dilakukan ketika ini.

Perkhidmatan temujanji secara maya banyak dibahaskan di negara luar. Banyak persoalan yang timbul. Apakah berjumpa doktor di atas talian maya dikira ber-etika? Sejauh mana keberkesanan penjagaan kesihatan dan rawatan susulan penyakit itu dapat dipertiliti secara atas talian berbanding dengan cara tradisi, iaitu berjumpa doktor secara fizikal? Dan banyak lagi persoalan-persoalan yang timbul sehingga ada sebahagian para doktor berbahas mengenai topik ini di perbualan ilmiah.

Namun, disebabkan jumlah kes Kovid-19 semakin meningkat dari hari ke hari, hospital menghadapi beban yang sangat tinggi. Jumlah pesakit yang hadir ke hospital perlu dikurangkan bagi memberi laluan kepada pertambahan kes-kes Kovid-19 yang memerlukan perhatian rawatan di hospital.

Pesakit yang tidak kritikal disarankan untuk tidak hadir ke hospital. Mereka yang berpenyakit kronik tetapi tidak kritikal seperti kencing manis, darah tinggi, penyakit kolesterol dan sebagainya diberi tempoh rawatan susulan yang lama. Jika dulu empat bulan, kini mungkin memakan masa selama 8 bulan hingga setahun.

Mereka yang berpenyakit kronik ini juga akan berisiko tinggi jika dijangkiti Kovid-19. Ramai pesakit Kovid-19 kategori 5 di rawatan rapi ICU terdiri daripada mereka yang mempunyai latar penyakit kronik. Mereka dalam keadaan kritikal, dan nyawa mereka ibarat telur di hujung tanduk. Bila-bila masa sahaja nyawa akan pergi meninggalkan jasad.

Justeru, mengelakkan mereka yang berpenyakit kronik hadir ke hospital merupakan salah satu cara merendahkan risiko mereka dijangkiti Kovid-19. Temujanji di atas talian adalah jawapannya. Ia merupakan salah satu cara yang diusulkan untuk mengatasi permasalahan kedatangan pesakit ke hospital, dan telah pun digunakan pakai kebelakangan ini.

Sesetengah pesakit penyakit kronik tidak boleh diberi tempoh temujanji yang lama. Mereka memerlukan temujanji dan ujian darah yang lebih kerap. Sebagai contoh, mereka yang mempunyai penyakit hormon thyroid tidak stabil mungkin memerlukan temujanji setiap 2 minggu atau setiap bulan di peringkat awal. Jika tidak, mereka bakal mempunyai komplikasi penyakit kronik andai kata diberi kurang perhatian semasa rawatan susulan.

Resam sesuatu yang baharu, pelaksanaan temujanji pesakit-doktor di atas talian ini bukan semudah yang dibahas dan diusulkan di meja perbincangan. Terdapat banyak masalah yang timbul.

Mereka di atas, mengarahkan mereka di bawah untuk adakan temujanji klinik secara di atas talian. Namun, kemudahan tidak diberikan. Kata dari atas, buatlah temujanji melalui Skype, Zoom, Telegram dan sebagainya. Hakikatnya, komputer komputer di hospital masih di zaman Windows XP dan Vista. RAM komputer paling tinggi pun 2gb. Sistem operasi membeku adalah perkara biasa. Ide-ide canggih penambahbaikan khidmat dan servis kesihatan seperti ini kita dengar sahaja, dan kita bawa ke trash bin.

Mereka di bawah walaubagaimanapun tidaklah memulaukan semua cadangan dari atas. Tidak semua cadangan ditolak. Temujanji secara atas talian? Boleh dilakukan. Mereka guna inisiatif sendiri. Pakai fon sendiri untuk menelefon pesakit. Fon hospital ada, tapi tak banyak, dan memerlukan sambungan kepada operator sebelum dapat mencapai panggilan terus kepada pesakit. Operator pula tidak sentiasa menjawab panggilan secara terus, kadang kala panggilan tidak bersahut. Kadang kala memakan masa. Sehubungan itu, demi kelangsungan pekerjaan dan servis perkhidmatan, mereka di bawah ini menggadaikan privasi nombor fon sendiri kepada pesakit. Bayar caj panggilan fon guna duit sendiri. Boleh-lah.

Hasilnya, temujanji secara atas talian dapat dilakukan, cuma tidak diketahui tahap keberkesanannya. Sepastinya, satu panggilan daripada pihak hospital sedikit sebanyak dapat membantu pesakit medapatkan perhatian tentang penyakitnya. Ini sudah tentu lebih baik daripada menunggu tarikh temujanji selama 8 bulan atau setahun, yang mana mungkin akan ditunda pula ke tarikh yang lebih lama.

Baru-baru ini, pihak kerajaan ada melancarkan satu program penambahbaikan teknologi komunikasi, yang dinamakan program Jendela. Tujuannya ialah memberi kemudahan internet yang laju kepada semua rakyat Malaysia. Iklan kelajuan rangkaian 5g ada mempamerkan seorang doktor bedah berkongsi video pembedahan secara ‘Live’ dan berdiskusi tentang pembedahan tersebut dengan doktor-doktor yang lain. Hebat. Jika ini dapat dilaksanakan seperti iklan, maka baguslah. Namun, melihat keadaan semasa dengan apa yang kami lalui sekarang, gambaran iklan tersebut mungkin akan terlaksana selepas 5 generasi kemudian.

Kami di hospital masih bersemangat dan cekal berkhidmat walaupun ditujah dengan kes-kes Kovid-19 yang kian meningkat. Khidmat yang sedia ada, kami sebaik boleh tidak ingin abaikan disebabkan wabak Kovid-19. Temujanji doktor-pesakit secara atas talian adalah baru dan memberi nafas baru kepada penambahbaikan servis perkhidmatan yang sedia ada. Banyak perkara yang perlu diperhalusi dan diberi perhatian lagi.

Akhir kata, kami sangat berharap agar mutu perkhidmatan hospital adalah seiring dengan perkembangan teknologi. Jika ada yang sudi membantu menaiktaraf teknologi lapuk di hospital, makan bantulah. Kalau boleh, kami ingin elakkan menekan papan kekunci Control+Alt+Delete setiap hari.

Sekian.

No comments:

Post a Comment

Dipatuk ular Calliophis Intestinalis.

  Beberapa hari lepas, saya ada menerima satu rujukan kes patukan ular. Kes patukan ular ini dirujuk daripada unit jabatan kecemasan kepada ...